Паник атаки – болестта на големите градове

Ако някога сте изпитвали внезапна, необяснима атака на неконтролируем страх, тогава знаете какво е пристъп на паника. Тя се отличава от обикновената тревожност по много специфични симптоми, а от тежките психични разстройства – по това, че съвсем здравите хора са податливи на пристъпи на паника или така познатите паник атаки. Това явление се нарича „болест на големите градове“: най -често те се сблъскват с него от силното напрежение, постоянен стрес и тревоги.

Външно паник атаката изглежда като внезапен уплах, поради който човек губи контрол и не възприема адекватно реалността. В същото време тялото изпитва мощен прилив на адреналин, настъпва значително вазоконстрикция, дишането и сърдечният ритъм се нарушават: на човек му се струва, че се задушава (но всъщност не се).

Най -устойчивите симптоми на паник атаки са тежък, необясним страх, тежък задух, тахикардия, замаяност, изтръпване, изпотяване и гадене, болка в корема и гръдната кост. Това утежнява и без това паническото състояние: жертвата мисли, че има инфаркт и задушаване, започва да бърза и в това състояние рискува да изтича на пътя или да падне от височина.

Най -важното нещо, което трябва да знаете за паник атаките,че не са фатални. Атаката продължава от няколко секунди до няколко часа. Тя или отминава сама, или по -бързо с помощта на прости успокояващи техники.

Как сами да се справите с паник атаката?

На първо място, трябва да нормализирате дишането. Поради хипервентилация, с повишена белодробна функция, кислородът в кръвта се повишава с 40-50%, което влошава състоянието. Обикновена хартиена торбичка ще ви помогне: трябва да я притиснете към устата си и да дишате дълбоко. При липса на торба можете да сгънете дланите си в чаша и да ги притиснете плътно към носа и устата си.

Освен това трябва да използвате сетивата си – това ще ви помогне да отвлечете вниманието от паниката. Най -простото действие е да се прищипвате или убождате. Еластична лента на китката също ще помогне. Също така трябва да се опитате просто да отпуснете крайниците и цялото тяло, да преминете към заобикалящата реалност: да броите дървета, стълбове, копчета, минувачи, да четете знаците на глас, просто да говорите с всеки за каквото и да било.

Как да помогнем на друг човек да се справи?

Най -важното в ситуация, в която пристъп на паника се намира друг човек – и това винаги е неочаквано – е да промените вниманието му, да го разсеете. Не можете да се смеете, иронично, да се подигравате на човек, изпитващ паническа атака. Не бива да се обръщате към логиката и да го предупреждавате, че греши, държи се глупаво или че всичко е наред. В момента не всичко е наред. Вашата задача е да помагате, а не да доказвате мнението си. Трябва да вземете ръцете му, да го потупате по рамото, да се опитате да държите зрителен контакт. В никакъв случай не се разклащайте и не крещете на човека, това ще влоши положението. Речта ви трябва да бъде спокойна и равномерна, тонът ви мек и уверен. Когато се установи контакт, трябва внимателно да убедите човека, че нищо не застрашава живота му, че паниката скоро ще отмине и че няма да го напуснете.

Опитайте се да нормализирате дишането на жертвата – това е най -добрият метод за успокояване.

Какво причинява пристъпи на паника?

Основните причини са стресиращ начин на живот, липса на режим, постоянен стрес. Има и някои мощни провокатори: алкохол, никотин, наркотици с различна тежест, енергия и кафе – спътници на около 70% от паник атаките.

Нарушените биоритми, съчетани със стрес и натоварване, ще причинят вътрешен срив, поради който тялото буквално бие аларма.

Предотвратяване на паник атаки

Правилата са изключително прости. Имате нужда от добра почивка, трябва да спите поне осем часа на ден. Алкохолът, никотинът, психотропните вещества трябва да бъдат елиминирани или сведени до минимум, както и кафето и силният чай. Необходимо е да се установи диета и да се направи храната балансирана

Като цяло режимът и рутината са двата най -мощни пазача на човешката психика. Графикът ще ви помогне да приведете биоритмите си в ред и ще научи тялото ви да се адаптира към тях.

Страшни ли са паник атаките?

В допълнение към факта, че те напълно развалят живота – нищо друго страшно няма. Паническите атаки не заплашват организма с последствия, но е изключително трудно да съществувате заедно с тях. Факт е, че организмът не разбира, че паниката не е фатална, затова хвърля симптоми, характерни за сериозни заболявания: болка в стомашно -чревния тракт, тежест в гърдите, страх да не полудеете. Всъщност паническите атаки не водят до нищо подобно.

По -дълбока опасност е вероятността от провокиране на съществуващи хронични заболявания. Освен това паник атаките в комплект с тревожност ще предизвикат фобии – а това е съвсем различно ниво. А паник атаките разклащат нервите много бързо.

Какво да направите, за да се отървете от паниката?

За хората с панически атаки постоянната подкрепа на близките е много важна. Самотата е голям проблем в болестта им. Освен това, за всяка проява на това разстройство, трябва да посетите лекар. Той ще предпише необходимата и навременна терапия и ще предотврати нови атаки.

ПОСЛЕДНИ НОВИНИ:

Be the first to comment

Силата на коментарите: