Колко витамин D ви трябва на ден?

Споделете:

Връзката между Covid-19 и липсата на витамин D при пациенти, страдащи от вируса, отново беше подчертана, в ново проучване, което предполага, че 80% от пациентите с коронавирус са имали липса на витамин D. Известно е, че витамин D, хормон, който се преработва в бъбреците, дава тласък на имунната система – и се предполага, че добавките могат да помогнат на пациентите на Covid-19 да поддържат здрави мускули и кости, научи News2.bg.

Предимствата му върху имунната система са доста известни, особено когато става въпрос за борба с такива инфекции като обикновена настинка. Но колко витамин D е необходим на човек на ден – и как можете да сте сигурни, че получавате достатъчно?

Колко витамин D имате нужда на ден?

Според уебсайта на Световната здравна организация, трябва да приемате около 10 микрограма витамин D на ден между октомври и началото на март. Това се отнася за възрастни и деца на възраст над една година – бебетата на възраст до една година се нуждаят от около 8,5-10 mg на ден. През останалите месеци повечето хора ще могат да получат толкова витамин D, колкото им е необходим от слънчевата светлина върху кожата си – въпреки че той присъства и в някои храни.

Ако решите да приемате добавка с витамин D, 10 микрограма на ден ще са достатъчни за повечето хора – приемането на твърде много за дълъг период от време може да доведе до натрупване на твърде много калций в организма, което води до отслабване на костите и възможно увреждане на бъбреците и сърцето.

Въпреки това твърде малко витамин D може да доведе и до заболявания като рахит при деца – което засяга развитието на костите – или остеомалация при възрастни, което също може да доведе до омекване на костите. Не трябва да приемате повече от 100 микрограма витамин D на ден, тъй като това може да се окаже вредно – докато децата на възраст 1-10 години не трябва да имат повече от 50 микрограма на ден, докато 25 микрограма на ден е ограничението за бебета на възраст до 12 месеца.

Някои хора могат да имат медицински състояния трябва да направят справка колко витамин D да приемат с личния лекар.

Какви храни съдържат витамин D?

Освен слънчевата светлина, витамин D се съдържа и в следните храни:

Мазна риба – като сьомга, сардини, скумрия и херинга, червено месо, черен дроб, яйчни жълтъци и някои зърнени закуски.

Не можете да предозирате витамин D от слънчева светлина, но винаги трябва да помните, че трябва да покриете или предпазите кожата си, ако ще бъдете на слънце за дълги периоди от време.

Кой може да има недостиг на витамин D?

Хората, които най-вероятно страдат от дефицит на витамин D, включват тези, които са приютени в хосписи, живеят в институции като дом за грижи или тези, които носят дрехи, които покриват по-голямата част от кожата, когато са на открито. Хората от африкански, африканско-карибски или южноазиатски произход също може да не получават достатъчно витамин D от слънчева светлина. Всички горепосочени групи трябва да обмислят прием на добавка с витамин D през цялата година.

Включете се във Viber групата за извънредни и важни новини на Нюз2, за да научавате първи!

Не пропускайте:

Be the first to comment

Вашият коментар