Само в News2: Диетата за дълголетници

Споделете:

Феноменът на столетниците е изучен отдавна. Физическа активност, добро хранене , отказване от лоши навици – това е тайната, която помага да се забави стареенето, да се поддържа здравето  и силата у човек. Много внимание се обръща на диетата на хранене.

Принципът на хранене на дълголетниците:

Учени от различни страни изучават диетата , микрофлората на организмите, тяхната физическа активност . Какви са резултатите от връзката между храненето, здравето и дълголетието:

в диетата редовно присъстват много пресни зеленчуци, билки, плодове ;
често има риба;
сладкишите, рулцата и други захари са сведени до минимум;
морските водорасли се използват широко в менюто;
често присъстват ферментирали млечни продукти , грах, боб, леща;
отбелязва се яденето на ядки ;
храната се поставя в малки чинии вместо в големи, това помага да се избегне преяждането;
зехтинът се използва основно;
присъстват подправки, поради това количеството консумирана сол се намалява;
чиста вода;
ако е паста, трябва да е от твърда пшеница;
предпочитание се дава на зелени и билкови чайове;
естествените антиоксиданти не са забравени – мед, сушени плодове;
тлъстото месо не е популярно;

Смята се, че средиземноморската диета с изобилие от зеленчуци, плодове, билки, риба е полезна за здравето , помага да се живее дълго . Времето, когато е време да започнем да се грижим за храната си е още докато сме млади.

Колко зеленчуци трябва да ям на ден?

Според учените столетниците ядат 5 порции зеленчуци на ден. Те не включват картофи. Продуктите се сервират под формата на салати, подправени със зехтин и подправени с билки. Или се приготвят задушени. Така храносмилането се подобрява – подобрява се и качеството на живот.

Основните зеленчуци в диетата на дълголетниците – гърци, японци и италианци са:

броколи;
дайкон (ряпа);
чушка;
домати
морков;
патладжан;
тиквички.

Смята се, че масата на зеленчуците, която е препоръчително да се яде всеки ден, за да живеят дълъг живот, трябва да бъде най-малко 400 г. При лоша поносимост (подуване на корема, болка, нарушение на изпражненията) продуктите, които дават такава реакция, се отстраняват от диетата , те постепенно стигат до правилния обем.

Винаги имайте предвид района на пребиваване. По-добре е да използвате цвекло и зеле, отглеждани на лехите до вас, отколкото патладжани от хипермаркета.

Трябва ли да се откажем от месото, за да живеем дълго?

Трудно е тялото да съществува без животински протеин , но има правила за правилната консумация на месо:

на малки порции – не повече от една пета от цялата храна;
варено или задушено;
без да е пушено, пържено, мазно;
говеждо месо, заек са предпочитаните;
сервира се с билки, подправки и зеленчуци;
от свинското месо се премахват мазнините;
мазнините се използват в минимални количества – няколко тънки филийки.

Дълголетниците не отказват месо , но рядко го ядат и в малки количества. Те спазват диета на растителна основа , правят я без усилие и с ползи за здравето.

От гледна точка на физиологията, възрастните хора не трябва да влизат в диета с много протеини, защото те трудно се разграждат. Това натоварва тялото. Дълголетниците изненадващо усещат от коя от храна имат нужда.

Защо да ядем риба?

С възрастта веществата се усвояват по-лошо, някои се губят от организма . Морската риба съдържа:

омега-3 полиненаситени мастни киселини – предотвратяват отлагането на холестерол;
калций – необходим на костите;
фосфор – участва в метаболизма на калция;
Витамин D3 – компонент на химичните реакции, се приравнява по важност на хормона;
лесно смилаеми протеини, които не изискват усилия за смилане;
йод – регулира щитовидната жлеза;
Витамини от група В – без тях кожата се отлепва, косата пада, ноктите стават меки;
мастноразтворимите витамини А и Е са антиоксиданти, които предотвратяват стареенето;
тауринът е съединение, което ускорява работата на нервната система.

Необходимо е да ядете риба 2 пъти седмично в количество от 100 до 150 г. В останалите дни на масата са желателни морски дарове, морска капуста. Това ще помогне да живеете дълго и да поддържате здравето си . Единственото условие, при което рибата може да бъде изключена от диетата, е алергия.

Защо са необходими бобови растения?

Грахът, соята, бобът, лещата съдържат много азот. Той е компонент на протеиновите съединения. В допълнение, те разширяват кръвоносните съдове, намалявайки натоварването на сърцето.
Функциите на протеините в организма, необходими за осигуряване на живот и поддържане на здравето :

те са строителен материал за тъканите;
ускоряват скоростта на химичните реакции;
помагат на клетките да се движат;
дават енергия;
неутрализират чужди микроорганизми;
пренасят кислород.

Редовният прием на бобови растения подпомага обменните процеси на правилното ниво. Достатъчно е да консумирате 1 порция 2 пъти седмично. Зърната трябва да преминат достатъчно топлинна обработка, в противен случай те ще донесат дискомфорт и болки в корема вместо полза.

За какво са полезни ядките?

Ядките са богати на витамини В, Е, селен, йод, цинк, желязо, калций и редки фитонциди. Орехът укрепва кръвоносните съдове, подобрява паметта, вниманието; бадемите възстановяват съня, помага за предотвратяване на рак; фъстъците правят слуха и зрението по-остри, ускоряват реакциите на човек; лешниците са от значение при анемия, хипертония.

Ядките са с високо съдържание на калории; излишъкът ще доведе до натрупване на мазнини и различни вещества. Това може да бъде токсично. Достатъчни са 2-3 ядки от всички изброени на ден 3-4 пъти седмично.

Ядките се консумират сурови като закуска или се добавят към зеленчукови салати, комбинирани с твърдо сирене или сирене фета.

Какво представляват пълнозърнестите храни?

Произведени от нерафинирани или несмелени зърна, продукти от пълнозърнести храни са по-здравословни. Те са богати на желязо, магнезий, фосфор, антиоксиданти. Рискът от рак, сърцето и кръвоносните съдове заболявания и диабет намалява.

Примери за здравословни пълнозърнести храни :

пълнозърнест овес, ръж, ечемик, пшеница;
елда;
просо;
булгур;
ориз;
царевица;
пълнозърнест хляб;
макаронени изделия от твърда пшеница.

Зърната могат да се покълнат и да се ядат сурови или да се приготвят на пара, може да се сготви каша. Традиционните зърнени култури, изискващи готвене, са по-здравословни от бързата овесена каша.

Какво пият дълголетниците?

Всеки дълголетен човек има своя тайна за дълголетие , особено що се отнася до напитките. Това се дължи на географските условия, традиции, положение в обществото. Учените са определили общи правила за всички.

За да са полезни напитките, за да се увеличи дълголетието , те трябва да са полезни и да включват:

млечни продукти – кумис, кефир, ферментирало мляко;
качествено червено вино;
зелен чай;
билкова отвара от риган от риган, живовляк и лимон.

Дълголетниците пият обикновена питейна вода, домашни сокове. Купешките продукти и газирани напитки няма да работят за Вас.

Някои хора, които са доживели до 80, 90 и дори 100 години, пият бира, алкохол или скоч, но това са специални случаи, които не могат да се считат за пример за действие. Обемът и качеството на консумирания алкохол са важни. 20 г течност ще разшири кръвоносните съдове, ще подобри притока на кръв без отрицателни последици, а 50 грама може да предизвика обратна реакция под формата на мускулен спазъм и рязко повишаване на налягането.

Кои храни скъсяват живота?

Всяка година общият брой хора на Земята се увеличава. Липсата на хранителни ресурси и бедността доведоха до създаването на аналози на природните продукти . За да не се намали продължителността на живота , трябва да се избягва:

модифицирани мазнини – маргарин, майонеза;
генетично модифицирани организми (ГМО) – соя, царевица, картофи, месо;
изкуствено създадени продукти – в Китай вече произвеждат зеле, хайвер, яйца, които са неразличими от истинските.
Излишъкът от сол скъсява живота , тъй като голямо количество натрий, който е част от него, води до хипертония и бъбречни заболявания. Но също така е невъзможно да се откажете напълно от солта – жителите на бедните райони на Африка умират от критично ниско налягане, не получавайки нужното количество натрий.

Бързата храна, богата на калории, майонеза, кетчуп и други мастни и апетитни съставки, е абсолютно неприемлива в диетата на дълголетниците.

Пушените меса и колбасите са изключени – те са обилно поръсени със сол, която играе ролята на консервант. Съставът включва и подправки, от които расте апетитът, антиоксиданти, ароматизатори и други химикали.

Консервираните храни и маринати са вредни; оцетът често се използва при готвене. Оказва отрицателно влияние върху функционирането на бъбреците, състоянието на кожата и провокира дехидратация.

Сладките газирани напитки съдържат около 1 чаша захар във всеки литър. Това води до диабет, затлъстяване.

Кои храни удължават живота?

Менюто на столетниците задължително включва натурални и екологични продукти от тяхната земя или двор. Това са зеленчуци , плодове , билки от градината, сирене и кисело мляко, приготвени от домашно мляко. Някои отглеждат зърнени храни за лична употреба.

Храната трябва да се приготвя с пресни съставки. Не се опитвайте да извадите много зеле наведнъж или да нарежете купа със салата  за няколко дни, ястието ще стане безвкусно, ще загуби хранителната си стойност. По-добре е да готвите в малки обеми 3-4 пъти седмично.

За разнообразяване на диетата активно се използват подправки  – босилек, розмарин, риган, кимион, магданоз. Те помагат за поддържане на дълголетието чрез благоприятно въздействие върху организма.

Трябва ли да броим калории?

Съдържанието на калории е колко енергия се доставя от храната, която влиза в стомаха след храносмилането. Неизползваната част ще се депозира под формата на мазнини. Хората, склонни към наднормено тегло и наднормено тегло, трябва да броят калории. Това ще помогне да се формира представа колко можете да ядете.

Яденето на нискокалорични храни , като навик, ще намали теглото, ще подобри качеството Ви на живот .

Свикнали да ядате храна на малки порции, както и хора, които имат нормално тегло, не е нужно да броят постоянно калориите си.  Хората с липса на достатъчно телесно тегло трябва да следят среднодневния прием на калории, за да се уверят, че той е достатъчен.

Дълголетието зависи от храненето и начина Ви на живот . Използвайки прости правила, можете да подобрите здравето си и да живеете в продължение на много години.

Надяваме се, че сме Ви били полезни. Може да споделите тази статия на News2 с Вашите приятели и познати.

Не качваме всичко във Фейсбук. Най-новото прочетете на първа страница на News2 от тук.